Schadevrije jaren scooterverzekering moeilijk mee te nemen

07-10-2020
Geen reacties

Afgelopen maandag ging het in consumentenprogramma RADAR over scooterverzekeringen, en dan met name over de schadevrije jaren. Wanneer klanten over willen stappen van verzekeraar mogen ze die schadevrije jaren namelijk in principe meenemen. Daarvoor is het echter wel nodig dat de vorige verzekeraar die door wil geven. Dat bleek voor veel klanten problematisch te zijn, zodat ze bij hun volgende scooterverzekering duurder uit waren dan nodig.

Bekijk hier alvast de video:

Waar gaat het om bij de schadevrije jaren voor je scooterverzekering?

Het probleem dat in de uitzending van RADAR aan de orde kwam was dat je bij een scooterverzekering net zoveel recht hebt op het meenemen van je schadevrije jaren naar een nieuwe verzekeraar als bij een autoverzekering. In de praktijk blijkt dat echter enorm moeilijk, aangezien er niet een bepaald systeem is opgetuigd om dat makkelijk mogelijk te maken. Voor auto- en motorverzekeringen wordt ervoor gebruik gemaakt van Roy Data, waar alle verzekeraars toegang toe hebben. Je bent als verzekerde dus aangewezen op de welwillendheid van je vorige verzekeraar om jouw schadevrije jaren door te geven aan de nieuwe verzekeraar. Soms gaat dit meteen goed, maar heel vaak ook niet. Vervolgens blijkt het ook lastig om daarover verhaal te halen bij je vorige verzekeraar.

Verbond van Verzekeraars gaat aanpassingen doen

Het Verbond van Verzekeraars erkende tijdens de uitzending al dat er inderdaad problemen zijn die opgelost moeten worden. Je hebt namelijk als klant gewoon recht op je schadehistorie van de afgelopen vijf jaar. De verzekeraar moet die dus ook gewoon meteen overhandigen wanneer ze daar een verzoek voor krijgen. Het verbond komt daarom in actie voor alle scootereigenaren in Nederland door een standaardformulier op te stellen waardoor er geen misverstanden meer zouden moeten ontstaan.

Ook enkele verzekeraars die in de uitzending ter sprake kwamen hebben inmiddels gereageerd. Centraal Beheer en Achmea geven aan dat ze ook vinden dat de klant de schadehistorie zonder problemen op moet kunnen vragen. Ze staan achter de reactie van het Verbond van Verzekeraars zeggen het standaardformulier met open armen te zullen ontvangen.

Reageer op deze blog


Velden met * zijn verplicht
Om je beter en persoonlijker te helpen, gebruiken wij cookies. Dit doen wij om de website te laten functioneren en het gebruik van de website te analyseren. Door op ‘Akkoord’ te klikken of gebruik te maken van de website ga je akkoord met de plaatsing van de cookies. Meer weten? Bekijk onze cookiepagina
Akkoord